Hierontapalvelut

Klassinen hieronta

Hierontamenetelmiä on tarjolla useita erilaisia asiakkaan tarpeesta ja tavoitteista riippuen. Klassisella hieronnalla lievennetään yleisesti kehon stressitiloja sekä laukaistaan lihaskireyksiä ja -jännityksiä. Pehmytkudosta muokataan erilaisin ottein, jolloin aineenvaihdunta ja kudoksen uusiutuminen tehostuvat sekä ihon joustavuus paranevat. Nämä hieronnan suotuisat vaikutukset myös ennaltaehkäisevät uusien aineenvaihdunnan häiriötilojen syntymistä.

Klassisen hieronnan vaikutukset

  • vilkastuttaa verenkiertoa ja lisää hapen ja ravinteiden kulkua.
  • poistaa kuona-aineita, avaa pieniä verisuonia ja auttaa elimistöä kuljettamaan verta puhdistettavaksi.
  • vähentää turvotusta.
  • rentouttaa lihaksia ja lievittää kipua.
  • parantaa nivelten liikkuvuutta.
  • joustavuuden palauttaminen edesauttaa myös ihokudoksen uusiutumista.

Hieronta sopii sinulle, jos…..

  • kärsit niska- ja hartiasäryistä tai jännityspäänsärystä.
  • haluat migreenin jälkihoitoa – haluat eroon lihaskrampeista.
  • haluat apua unettomuuteen.
  • koet, että nikamiesi ja niveltesi liikeradat ovat rajoittuneet.
  • olet parantumassa jostain vammasta.
  • olet stressaantunut.
  • kuntoilet tai urheilet paljon ja haluat nopeuttaa palautumista.
  • haluat rentoutua.
  • haluat hemmotella itseäsi (vaikuttaa kehoon kokonaisvaltaisesti).

Milloin hierontaa on vältettävä!
Joissakin tilanteissa on parempi välttää hierontaa, koska siitä saattaa olla terveydellistä haittaa. Tällaisia riskitilanteita ovat:

  • infektiot
  • laskimotukokset
  • pahanlaatuiset kasvaimet
  • spastiset halvaukset – hemofilia (verenvuototauti)
  • ihotaudit
  • tuoreet vammat
  • iskut kudoksiin
  • suurentuneet imurauhaset
  • tyrä
  • sydämentahdistin

Useimmiten nämä tulee huomioida hieronnassa, mutta ne eivät välttämättä ole esteenä hieronnalle. Epävarmoissa tilanteissa suositellaan turhien riskien välttämistä. Asiantuntevan lääkärin arvio tilanteesta on tällöin suositeltavaa ennen hierontaa.

Urheiluhieronta

Urheilijoiden ja kuntoilijoiden lihashuollon erityistarpeisiin sovelletaan hierontatekniikoita ja passiivisia venytyksiä niin, että ne tarpeen mukaan joko rentouttavat tai aktivoivat lihaksia taikka edistävät lihasten palautumista rasituksesta.

  • nopeuttaa palautumista
  • pienentää vammautumisriskiä
  • lisää harjoittelun tehoa
  • rentouttaa
  • lievittää kipuja

Urheilijan hieronnassa urheilijan harjoitteluohjelma täytyy hieronnassa ottaa huomioon. Hoidon pääpaino on palautumisella sekä vammojen ennaltaehkäisyssä. Säännöllinen harjoittelu rasittaa kehoa ja voi altistaa rasitusvammoille sekä loukkaantumisille, varsinkin jos palautuminen on liian vähäistä. Hieronnalla palautumista voidaan nopeuttaa ja näin parantaa urheilijan suorituskykyä.

Hakeudu hierontaan, kun

  • haluat lievennystä lihasten jännityksestä aiheutuviin kolotuksiin ja särkyihin.
  • nikamiesi ja niveltesi liikeradat ovat rajoittuneet.
  • sinulla on vamma, josta olet parantumassa.
  • harrastat liikuntaa ja haluat hieronnan tarjoaman tehokkaan lihashuollon.
  • sinulla on päänsärkyä.
  • kärsit stressistä.
  • haluat rentoutua.
  • haluat ennaltaehkäistä jännitystilojen syntyä.

Yksikin käynti urheiluhierojalla voi jo auttaa lihaskireyksien ja kipujen lievittämisessä, mutta kuten venyttelyssäkin suurimman hyödyn hieronnasta saa kun se on säännöllistä.

Passiiviset venytykset

Passiivisessa venytyksessä lihakseen kohdistetaan ulkoinen voima.

Vaikutukset:

  • ehkäisee lihasvammojen syntyä
  • mahdollistaa lihaksen toiminnan
  • ehkäisee lihaskipuja
  • rentouttaa lihaksia

Nivelten mobilisointi

Nivelten mobilisointi on keino hoitaa tuki- ja liikuntaelinten toimintahäiriöitä. Mobilisoinnissa jäljitellään nivelen normaalia liukua luiden välillä, ja sillä pyritään lievittämään kipua, lisäämään nivelen liikkuvuutta sekä parantamaan nivelruston aineenvaihduntaa.

Lämpö-/ja kylmähoito

LÄMPÖKÄSITTELY aiheuttaa kudoksissa verenkierron vilkastumista, kudosvenyvyyden lisääntymistä sekä lihasjännityksen laukeamista. Vähäinenkin lämpötilan muutos lisää aineenvaihduntaa merkittävästi.

KYLMÄHOIDON tärkeimpiä kohteita ovat kaikkien tuntemat tuki-ja liikuntaelinten vammojen ensihoito (kylmähoito, kohoasento, kompressio). Kudosvaikutuksiltaan kylmähoidot ovat supistavia ja siten estävät tehokkaasti erilaisista vammoista seuraavaa kudosvenytystä – venähdyksen ja -repeytymisen jälkeistä kudosturvotusta ja verentungosta – estäen kudoksen lisävaurioita. Kylmähoidon käyttöalueita äkillisen loukkaantumisten lisäksi ovat erilaiset jänne- ja pehmytosien kiputilat. Kylmähoito on yleensä toimivaa nivelten läheisyydessä olevan limapussin, nivelkapselin, jännetulehduksen ja lihaskivun hoidoissa. Kylmähoito soveltuu myös pitkäaikaisten tulehduksellisten nivelsairauksien hoitoon erilaisissa kroonisissa nivelen turvotus- ja kiputiloissa. Kylmähoitoa voi käyttää myös hyvin jäykän lihaksen rentouttamiseen esimerkiksi iäkkäillä neurologisilla potilailla.